x Skam den som ger sig Datum: 2011-11-30 Tid: 10:20:00

Idag tyckte jag det var dags att göra ännu ett försök att göra scones i stekpanna! Min pappa var snäll nog att dela med sig av ett ordentligt recept till just stekpanna senast jag var hemma som de tydligen brukade använda när han var liten.

Det blev gott!



Bilden är lite missvisande, sconesen hade mer färg på undersidan.

Recept:
4dl vetemjöl
0,5tsk salt
2tsk bakpulver
50g smör
1,5dl mjölk

1. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke
2. Skär smöret i bitar och blanda ner det i mjölet
3. Blanda ner mjölken och rör ihop till en deg
4. Sätt igång plattan på svag värme (4 på min med 9 steg)
5. Platta ut degen i en smord, kall, stekpanna
6. Skär korsvis i degen så att du får 6-8 bitar
7. Sätt stekpannan på den varma plattan och lägg på locket på glänt
8. Grädda på svag värme i 15min (skulle rekommendera att öka tiden lite)
9. Vänd och grädda 10min.
10. KLAR!
.........

Kommentarer

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin
Trackback





..bloglovin

PRENUMERERA DU MED! :D



OM MIG




Namn: Elin
Född: 12/12 1992
Bor: Skåne
Studerar: Grafisk design
Intressen: Foto, natur, illustration och redigering
Kamera: Canon EOS 400D Ritbord: Wacom Tablet, A5




RSS 2.0